Turbocompresorul: simptomele defectiunii turbosuflantei si momentul oportun pentru inlocuirea sa

Turbocompresorul: simptomele defectiunii turbosuflantei si momentul oportun pentru inlocuirea sa

0 Shares
0
0
0

Turbocompresorul: simptomele defectiunii turbosuflantei si momentul oportun pentru inlocuirea saUn turbocompresor, desi pentru multi oameni pare un dispozitiv destul de complicat, de fapt nu este. Pentru a intelege cum functioneaza un turbocompresor intr-o masina, trebuie sa ii intelegi functia. Un turbocompresor este un dispozitiv care creste eficienta motorului, reducand in acelasi timp consumul de combustibil, pompand mai mult aer in cilindri. Este actionat de gazele de esapament evacuate de motor.

Un turbocompresor este format din doua dispozitive conectate intre ele printr-un singur arbore.
La un capat al arborelui exista o turbina actionata de gaze de esapament (partea fierbinte), in timp ce la celalalt capat exista un compresor care forteaza aerul in sistemul de admisie ( partea rece).
Compresorul (roata de compresie) este plasat intr-o carcasa din aluminiu, iar turbosuflanta sau turbina (rotorul) este invelita intr-o fonta rezistenta la temperaturi ridicate.

Roata de compresie furnizeaza aer comprimat motorului. Este actionat de rotorul turbocompresorului – gazele de esapament care parasesc motorul cad in rotor si il pun in miscare.

Odata cu prima rotatie a turbinei, roata de compresie incepe sa se roteasca, aspirand aerul din atmosfera si intr-o forma comprimata – fortand-o in sistemul de admisie. Cu toate acestea, aerul comprimat este foarte fierbinte si trebuie racit pentru a-i reduce volumul.

Reducerea volumului de aer inseamna ca si mai mult din acesta merge in camera de ardere. Aerul comprimat este racit de un racitor de aer (intercooler).

Merita adaugat ca primul turbocompresor cu gaz de esapament a fost proiectat si brevetat de un elvetian numit Alfred Büchi in 1905. Acest dispozitiv are peste o suta de ani de istorie, desi abia acum incepe sa castige o popularitate incredibila nu numai la motorina diesel, ci si la motoarele pe benzina.

Care sunt simptomele unei defectiuni a turbocompresorului?

Un turbocompresor eficient reduce consumul de combustibil in timp ce creste performanta motorului. Acest dispozitiv aparent complicat ii face pe conducatorii chiar si a acelor capacitati mai mici ale motorului sa se ingrijeasca intr-o singura conditie – daca functioneaza ireprosabil.

Un turbocompresor defect poate duce la necesitatea unor reparatii turbine Romania costisitoare. Afla care sunt cele mai frecvente simptome ale deteriorarii turbocompresorului, ce lecauzeaza si cum sa te protejezi impotriva lor.

Multi soferi ignora primele simptome care sugereaza ca se intampla ceva deranjant cu turbocompresorul, dar reactia rapida iti permite sa scapi de cheltuieli. Putini oameni isi dau seama ca un turbocompresor defect poate chiar deteriora direct motorul. Afla lista simptomelor unui turbocompresor care functioneaza defectuos:

  • Scaderea puterii motorului si fum negru – astfel de simptome pot indica scurgeri in sistemul de admisie,
  • Zgarieturi in timp ce accelerezi – cel mai frecvent simptom al blocarii sistemului de geometrie variabila,
  • Aparitia uleiului in sistemul de admisie – o problema cu etansarea turbocompresorului,
  • Pornirea modului de urgenta al motorului in timp ce apesi pedala de acceleratie – efectul geometriei neclare
  • Zgomote ciudate, metalice – comprimarea rotii de compresie impotriva carcasei turbo, joc mare sau echilibrare inadecvata (deteriorarea totala a turbocompresorului),
  • „Fluier” la RPM crescut – rotor deteriorat sau roata de compresie.

 

0 Shares