Share Button

Ce ne spun marcajele cauciucurilor?Fie ca este vorba despre cauciucuri de vara sau alte tipuri de cauciucuri, toate au marcaje, inscriptii care, chiar daca la prima vedere par nesemnificative, ofera informatii esentiale atat despre model cat si despre tipul de cauciuc.

Cauciucurile vara, spre exemplu au astfel de marcaje pe partea laterala, insa, aceste marcaje sunt mai tot timpul codate, multe dintre acestea fara interes pentru multi dintre proprietarii de cauciucuri, insa foarte importante pentru cei care vor sa stie pentru ce anotimp sunt destinate, pentru cei care intentioneaza sa le schimbe sau pentru cumparatorii de masini carora li se ofera posibilitatea de a alege marimea si tipul cauciucului.

In afara numelui producatorului si a modelului cauciucului ca in exemplul: Turanza EL 400, urmatorul marcaj: P205/55R16 89H M+S care apartine unui cauciuc de Honda Civic, este de departe scos in relief. Vom explica in randurile ce urmeaza semnificatiile acestui marcaj.

“P” se refera la faptul ca anvelopa despre care vorbim este una de tip pasager. Alte marcaje pot include litera “T” (care inseamna temporar si se gaseste cel mai des pe cauciucurile de rezerva), “LT” (destinate camioanelor de mici dimensiuni) sau “C” (comercial). Nu toate cauciucurile includ aceasta litera.

Primul numar de pe marcajul luat ca exemplu, 205, reprezinta latimea anvelopei in milimetri.
Urmatorul numar, 55, reprezinta masura profilului anvelopei (inaltimea peretelui anvelopei in raport cu latimea sa) exprimat in procente. In acest exemplu, inaltimea peretelui lateral este 55 % din latimea cauciucului care are 205 mm.

Acest numar este cunoscut si sub denumirea de serie a anvelopei. Un cauciuc mai dichisit cu partile laterale mai scurte va fi considerat un cauciuc de serie mai mica. Cauciucurile off-road tind sa fie de serie mai mare fiind destinate sa absoarba impactul de pe suprafetele accidentate.

“R” semnifica faptul ca anvelopa este una de tip radial, care descrie modul in care straturile de baza sunt expuse. Designul radial este acum atat de extins incat litera “R” este de prisos, desi separa numerele de serie de cele de diametru.

Pe unele anvelope de performanta inalta, o litera aditionala precede R-ul, astfel incat, spre exemplu, ZR inseamna ca ratingul pentru viteza maxima a cauciucului este de 149 mph.
Ultimul numar, 16, reprezinta diametrul, in inci, al jentii pe care se potriveste cauciucul.

“89H” desemneaza descrierea serviciului. Separat de codul principal, aceast simbol reprezinta ratingurile de sarcina si viteza ale anvelopei. Indicele de sarcina 89 reprezinta aproximativ 580 de kg per cauciuc, iar ratingul de viteza H reprezinta 130 mph. Ratingul de viteza este mai putin important, spre exemplu in Statele Unite, acolo unde limitele de viteza sunt sub cele mai mici inscriptionate pe cauciucuri (N=67 mph).

Ultimul element al marcajului care trebuie explicat este M+S care vine de la denumirile din limba engleza ale cuvintelor noroi si zapada (mud and snow). Acesta indica faptul ca anvelopa este una de tip “all-season”.

Nu reprezinta specificatia cea mai clara intrucat nu exista alte denumiri pentru cauciucurile de vara si cele de iarna: celor de vara le lipseste pur si simplu simbolul M+S, iar la cele de iarna acest simbol este prezent impreuna cu un altul, pictograma unui munte si a unui fulg de zapada urias.

Acestea sunt pricipalele elemente ale unui marcaj pe care trebuie sa le cunoastem atunci cand vrem sa stim ce fel de cauciuc sa cumparam.

Pentru a viziona o multime de tipuri de cauciucuri de la cei mai titrati producatori in domeniu accesati http://www.anvelomag.ro/anvelope-de-vara.html .


Alte stiri actuale :

1. Parcul auto naţional a ajuns la aproape 6 milioane de maşini în 2013
2. Producţia auto naţională a depăşit în premieră 400.000 de autoturisme în 2013
3. Salonul Auto de la Detroit: Masinile sexy si puternice vor fi vedetele evenimentului
4. Topul celor mai spectaculoase masini electrice prezentate la Salonul Auto de la Detroit 2014
5. Barometrul consumului în piaţa auto: vânzările de maşini noi au scăzut pentru al şaselea an consecutiv, 100 de dealeri auto au dispărut, iar „rablele“ din Vest au invadat străzile

There are no comments.

Leave a Reply